• Roy van den Anker, directeur Heilbron Leusden

    Zelle & Zo

Sommige aanbiedingen zijn te mooi om waar te zijn!

Advertorial

LEUSDEN Mijn dochter (13) checkt regelmatig bij mij of ze het wel veilig doet. Haar mobiel gebruiken wel te verstaan. Zelfs zij ontvangt met regelmaat phishing berichten en andere onzin.

Het is één van de meest actuele risico's waar iedereen mee te maken krijgt. Dat de hele wereld via internet aan elkaar verbonden is maakt het leven op veel manieren makkelijker. Pinpas vergeten? Betaal maar met je telefoon. Wachtwoord vergeten? Log in met je Facebook account. Calamiteit in het bedrijf? Met één appje waarschuw je alle BHV'ers. Privé of zakelijk, het gebruik en de voordelen zijn eindeloos.

Zo handig als het is voor mensen en bedrijven met goede bedoelingen, zo handig is het ook voor partijen met minder fijne intenties. Verbindingen worden ook gebruikt om met een schot hagel te schieten op openstaande computerpoorten, zo'n beetje elke bestaande mailbox, en steeds vaker ook via WhatsApp en SMS. Een NEE/NEE sticker op de brievenbus helpt hier niet.

Een aantal risico's is te beperken met technische maatregelen. Maar de meeste risico's komen voort uit menselijk handelen. Een paar simpele tips om schade te voorkomen:

UP TO DATE Techniek en software ontwikkelen snel. Wat vandaag veilig is kan morgen al weer achterhaald zijn. Zorg daarom dat je altijd bij blijft met het uitvoeren van updates. Een gat in de beveiliging dat wordt gevonden is soms even snel weer gedicht. Als je maar wel de laatste update hebt geïnstalleerd.

WACHTWOORD Veel mensen gebruiken (tegen alle adviezen in) nog steeds één wachtwoord voor alles, en veranderen hun wachtwoord sporadisch. Gebruik verschillende wachtwoorden en wissel regelmatig van wachtwoord. En maak vooral gebruik van twee-weg authentificatie: een bevestigingscode via SMS. Soms irritant, maar wel altijd veilig.

GEZONDE VERSTAND Per e-mail een uitnodiging van een bank waar je geen zaken mee doet om in te loggen? Een link voor het maken van een bezorgafspraak voor een pakketje dat je niet hebt besteld? Onbekend? Klik niet. Check of de afzender klopt, het e-mailadres zegt vaak voldoende.

BELOFTES Niemand trapt meer in de belofte van een miljoenenerfenis van een Afrikaanse prins. Maar die tegoedbon van AH of Bol.com is wel heel verleidelijk. Sommige aanbiedingen zijn exact wat ze zijn: te mooi om waar te zijn. Elke uitnodiging waarin je voor één klik de wereld beloofd wordt, is te mooi. Er worden geen Landrovers verloot via Facebook en u bent niet geselecteerd uit duizenden kandidaten voor die minuut gratis boodschappen doen.

Als het gaat om haar mobiel begint het te dagen bij mijn dochter. Nu maar hopen dat ik over de rest voorlopig ook niet wakker hoef te liggen.