• William Wahle van Jumbo en Henk van de Wolde van de Voedselbank bij de display.

    Hans Beijer

Jumbo strijdt tegen voedselverspilling

LEUSDEN 'Wij houden van voedsel en van het milieu', dat is de slogan van een speciale display in Jumbo Wahle. In deze display worden producten met korting verkocht. Ze lopen tegen de houdbaarheidsdatum, maar zijn nog net zo lekker. Wie deze kwalitatief prima producten koopt, helpt hiermee tevens Voedselbank Leusden, want van de opbrengst van deze producten doneert deze supermarkt 50 procent, tot een maximum van 250 euro per maand, aan de Voedselbank. Op 1 juli is deze display officieel van start gegaan.

Enige verontrustende cijfers. In Nederland waren in 2017 ongeveer 133.000 Nederlanders afhankelijk van één van de 168 voedselbanken. Voedselverspilling in Nederland bedraagt jaarlijks zo'n 1,9 tot 2,6 miljoen ton, met een waarde van 2 miljard euro. De helft wordt verspild bij de particulier thuis en de andere helft bij de supermarkten en hun toeleveranciers.

NIET ACCEPTEREN Henk van de Wolde van Voedselbank Leusden: ,,En dat terwijl in Nederland gemiddeld één op de acht à negen kinderen zonder ontbijt met een hongergevoel en/of zonder broodtrommeltje naar school gaat. Zo'n contrast, dat kan toch niet waar zijn?"

Hij bezoekt regelmatig basisscholen en vertelt dan dit verhaal. ,,De kinderen worden er stil van en nemen dit mee naar huis. Daar wordt er over gepraat. Kinderen zijn hier vaak heel open over en hopelijk gaat dat tot veranderingen leiden. Men moet hier verontwaardigd over raken, dit kunnen we toch niet accepteren?"

VERPLICHTING Voedselverspilling tegengaan is daarom een wezenlijke opdracht van de voedselbanken. De supermarkten op hun beurt zijn verplicht om producten die over de houdbaarheidsdatum zijn, en dus niet meer verkoopbaar zijn, gescheiden af te voeren. Uit het organische materiaal wordt in een vergistingsfabriek energie opgewekt. William Wahle van de Jumbo in De Hamershof: ,,Daar zijn die producten natuurlijk niet voor bedoeld."

UITSTRALING Het is daarom niet meer dan logisch dat voedselbanken en supermarkten steeds meer de handen ineenslaan. De trend is dat voedselbanken geregeld partijen overtollige waren, maar nog wel vóór de houdbaarheidsdatum, gratis of met korting kunnen afnemen. Voedselbanken beschikken namelijk over eigen middelen om die producten voor hun pakketten in te kopen waar specifiek behoefte aan is.

Wahle: ,,Daarnaast moeten we juist proberen zoveel mogelijk producten vóór die houdbaarheidsdatum te verkopen. De supermarkten hebben het vroeger gewoon niet goed gedaan. Afprijzen was slecht voor de uitstraling van de winkel en wie afgeprijsde producten kocht, zou gezien kunnen worden als iemand die zich niks duurders kan veroorloven."

POSITIEVE BOODSCHAP Met het speciale schap vol afgeprijsde waren wordt nu juist een positieve boodschap uitgedragen. ,,Als je deze producten koopt, draag je niet alleen bij aan vermindering van voedselverspilling, maar draag je ook financieel bij aan de Voedselbank Leusden." Van de Wolde en Wahle hopen dat steeds meer supermarkten op deze manier gaan samenwerken met de Voedselbank. Het is een ontwikkeling die weerspiegeld wordt door de maatschappelijke bewustwording over dit onderwerp.