• De vijf partners van HLG voor het spikspliternieuwe pand van het accuntantskantoor aan de Fokkerstraat.

    HLG
  • Carlos Apapoe en Gerard de Gooijer aan het biljart midden in het kantoor.

    Frits van Breda

'Eerst de mens, dan de cijfers'

LEUSDEN In de serie 'Achter de Schermen' lijkt een bezoek aan een accountantskantoor op het eerste gezicht niet erg boeiend. De werkelijkheid blijkt anders te zijn op het moment dat de deuren opengaan van het spiksplinternieuwe kantoor van HLG aan de Fokkerstraat.

Frits van Breda

Op 31 mei werd er een groot feest gevierd binnen en buiten het kantoor. Samen met 350 relaties en hun gezin werd stilgestaan bij het 25-jarig bestaan van het bedrijf. Bij die gelegenheid werd ook de naam van het bedrijf veranderd. Jarenlang stond het kantoor bekend als de Hoogeveen Luigjes Groep, accountancy, belastingadvies en administratie. Het was tijd voor een nieuwe uitstraling vonden niet alleen de oprichters maar ook de andere drie partners van het bedrijf. Het werd HLG accountants en adviseurs.

,,Een naam die beter past bij onze landelijke en wereldwijde activiteiten en bovendien goed in het gehoor ligt", aldus Carlos Apapoe, één van de partners van het bedrijf. Samen met collega Gerard de Gooijer weet hij veel te vertellen over de geschiedenis van het bedrijf. Voor de details werd één van de grondleggers van HLG, Henk Luigjes, te hulp geroepen.

UITGEBOUWDE GARAGE Luigjes was aanvankelijk werkzaam bij de Belastingdienst. In april 1992 besloot hij voor zichzelf te beginnen als fiscalist/belastingadviseur. ,,Mijn kantoor was een uitgebouwde garage in Nijkerk." Hij weet nog precies het moment dat hij kennis maakte met Gert Jan Hoogeveen. ,,Het was tijdens een uitstapje van de Rabobank naar de Floriade in Zoetermeer."

WARM BAD Er was duidelijk een klik. De accountant en de fiscalist gingen als Hoogeveen Luigjes Groep verder met een pand in Leusden. ,,Bij de start werden we goed geholpen door de BKL (Bedrijven Kring Leusden). De steun van diverse Leusdense ondernemers voelde als een warm bad", blikt Gert-Jan Hoogeveen terug. Het kantoor was aanvankelijk gevetsigd aan de Mulderij, later in een grotere kantoorruimte aan de Burgemeester de Beaufortweg. Het bedrijf groeide gestaag. Met kantoren in de Betuwe en Nijkerk was het aantal werknemers in 2008 gestegen tot ruim 80.

PROCESSEN ,,We kwamen tot de ontdekking dat we als leiding steeds meer bezig waren met managen en het sturen van processen." zegt Carlos Apapoe. Vestigingen werden afgestoten en verkocht aan het personeel dat daar werkzaam was.

CENTRALER Nu is de personeelsbezetting beduidend lager en is gevestigd in een ruim pand dat deel uitmaakt van het Business Center Leusden. De locatie wordt uniek genoemd.,,Wat ligt er nu centraler in het land dan Leusden? Zo dicht bij de A28 en A1", aldus Gerard de Gooijer. Voor de werknemers is het erg aantrekkelijk dat het natuurgebied de Schammer direct achter het kantoorpand begint.

GELUKKIGE MENSEN Een enthousiast team is dagelijks in de weer om zijn klanten van advies te dienen of als accountant de boekhouding te controleren. Dat de mensen centraal staan bij HLG wordt duidelijk tijdens een rondgang door het gebouw. De snookertafel neemt een prominente plaats in. Tussen de kantoorruimtes ligt een grote bal waar iedereen tegen aan mag schoppen. ,,We willen de bal hoog houden", is de simpele toelichting. In de werkruimtes kan gekozen worden uit alle mogelijke stoelen. ,,Gelukkige mensen, in een mooie omgeving, presteren beter", is de simpele verklaring voor het bijzonder opvallende interieur. Op de vraag of er een binnenhuisarchitect aan te pas is gekomen om te adviseren over de inrichting, is het antwoord verrassend: een van de werknemers is met voorstellen gekomen, die voor een belangrijk deel zijn uitgevoerd.

OPLOSSINGEN HLG is in de afgelopen 25 jaar gegroeid van een lokaal accountantskantoor naar een bedrijf waarvan een aanzienlijk aantal klanten internationaal actief is. ,,We zijn een regionale speler met een internationaal netwerk", zo wordt het huidige bedrijf beschreven. Dat niet alleen het personeel maar ook de klanten centraal staan bij HLG is wel duidelijk. ,,Eerst de mens, dan de cijfers", benadrukt Apapoe enkele malen. Het bedrijf wil geen doorsnee accountantskantoor zijn. ,,We willen geen producten verkopen maar bieden oplossingen aan onze klanten." Als er geen klik is met de klant wordt er desnoods geadviseerd met iemand anders in zee te gaan.

INTERNATIONAAL HLG is aangesloten bij een groot internationaal netwerk van accountantskantoren. Om die reden kunnen bedrijven uit de regio een beroep doen op het kantoor in Leusden waar het advisering betreft over het internationaal zaken doen. Nu is men bijvoorbeeld druk met het adviseren van Engelse bedrijven die vanwege de Brexit in Nederland een BV willen oprichten.

Eén ding is duidelijk na een bezoek aan HLG. Het betreft hier geen doorsnee accountantskantoor.