• Marcel Koch
  • Job Wolswinkel schenkt koffie van topkwaliteit. ,,En de appeltaart maak ik zelf. -

    Marcel Koch

Doorgang voor het [gemak]

Advertorial

Eerst koffie en dan een brilmontuur uitzoeken? Of juist andersom? Wat de klant ook beslist: hij hoeft er niet voor om te lopen. Optiek Leusden en Jobs Koffiekamer zijn met een doorgang aan elkaar verbonden. De liefde komt van twee kanten.

Optiek Leusden en Jobs Koffiekamer: liefde van 2 kanten
Optiek Leusden is verhuisd op winkelcentrum De Biezenkamp. De winkel huist sinds de zomer op nummer 3b. Hemelsbreed zo'n honderd meter van de oude plek vandaan. De vaste gezichten Johan Sikkema en Jolanda Pecasse zijn meeverhuisd. Dat is wel zo vertrouwd. Beiden ervaren de huidige locatie als een flinke verbetering. Meer aanloop, meer reuring in de zaak. Dat laatste heeft deels ook met naaste buur Job te maken (daarover later meer).

Interieur vernieuwd?
Absoluut! Optiek Leusden heeft afscheid genomen van het klassieke interieur. De huidige inrichting kan worden getypeerd als modern. Ja, zelfs een beetje hip. Het okergeel op de muur oogt fraai. Het woord industrieel is eveneens van toepassing - zie het plafond. Een enkeling vroeg zich verbaasd af of het plafond nog niet af was. Ja dus.

Meer pluspunten?
Zeker. De winkel is overzichtelijk en ruim van opzet. Klanten staan niet op elkaars lip. Dat is wel zo fijn bij het uitzoeken van een bril. Bovendien heeft de verlichting de nodige aandacht gekregen. Een en ander maakt het dat de winkel vriendelijk oogt. Sikkema spreekt van toegankelijk. ,,Je loopt bij ons gemakkelijk naar binnen.''

Nieuws over het assortiment?
Nou en of. Er is meer diversiteit op het nieuwe huisadres. Van extravagant tot trendy tot onopvallend. Met het huidige aanbod wordt ook jong publiek bediend. Lindberg is Optiek Leusdens topmerk. Voor zowel mannen als vrouwen. Het gerenommeerde Deense merk blinkt uit in design, fijne afwerking en draagcomfort. Meer merken zijn: Look, Ray-Ban en Lookkino (voor de kinderen). The Black Label mag in het rijtje niet ontbreken. Het is een exclusief merk dat jaarlijks een kleine collectie samenstelt. Pecasse: ,,Als je een bril van The Black Label draagt heb je iets unieks op je neus''.

Nog iets vergeten?
Ja. Er is ook een collectie sportbrillen waaronder monturen van Adidas. En brillen van 3D geprint van Monoqool. Over uniek gesproken. Lenzen? Uiteraard. Zachte lenzen, harde lenzen, daglenzen, maandlezen et cetera. De klant wordt optimaal bediend.

Service?
Optiek Leusden hecht waarde aan een goede service. Sikkema en Pecasse nemen de tijd voor een goede oogmeting en gaan voor het beste advies. Sikkema: ,,Of een klant nou met een dure- of een goedkope bril de deur uitgaat, voor ons is één ding belangrijk: de klant moet met een tevreden gevoel de winkel verlaten.''

Dan, via de doorgang, door naar de buurman, Jobs Koffiekamer.

Wie is Job?
Hij is kind van het dorp. New kid on the block op de Biezenkamp. Wolswinkel is zijn achternaam. Hij zag voor zichzelf eerst een toekomst als bakker, maar na een periode bij bakkerij Toebast in Hoevelaken koos de Leusdenaar voor de horeca. Na restaurant De Buurman en Bras 73 staat hij sinds de zomer op eigen benen met Jobs koffiekamer.

Is hij er op zijn plek?
Dat kun je wel stellen ja. De schwung zit er vanaf de opening in. Job straalt enthousiasme uit. Is een gastheer zoals een gastheer moet zijn: vriendelijk en attent. Relaxt is Job ook. Aan haasten heeft hij een hekel. ,,Bij mij kun je onthaasten en genieten'', benadrukt Job die niet van klanten spreekt maar van gasten. ,,Ik geniet van de interactie.''

De zaak zelf?
Alsof je een huiskamer binnenstapt. Het interieur is goed gekozen. Zonder franje, maar sfeervol. Comfortabele stoelen, een lekker zittende lange bank aan de achterzijde, zacht licht, warme kleuren op de muren en op de stamtafel liggen kranten en ander leesvoer. Kort samengevat: een fijne en gezellige entourage om koffie te drinken. Er is ook een wandje met brilmonturen. Zie hier de connectie met Optiek Leusden. Inderdaad, via een doorgang binnendoor te bereiken. Job over de brillen: ,,Het triggert de gasten om bij mijn buren te kijken.''

Hoe is de koffie?
Van topkwaliteit. De koffiebonen zijn van koffiebrander Boot uit Baarn, een bekende naam in de koffiebranche. Job gebruikt standaard koffiebonen uit Colombia en wisselt onder meer af met koffiebonen uit Ethiopië (fris en fruitig) en uit Panama (mild, ietwat zoet en kruidig). Thee, bier en wijn zijn ook verkrijgbaar. Appeltaart? Die maakt Job zelf. Zo ook de koekjes. Elke dag kakelvers. Tja, hier bloeit de bakker weer in hem op. Overigens serveert hij ook tosti's. ,,Ik gebruik graag producten van lokale ondernemers.''

Is de conclusie dat het concept werkt?
,,Ja", stellen Sikkema, Pecasse en Job unaniem. ,,We vullen elkaar uitstekend aan.''

a www.optiekleusden.nl
a www.jobskoffiekamer.nl