• Marcel Koch

Deze bril of toch deze Johan?

LEUSDEN Ze twijfelt en denkt hardop. Deze bril of toch deze? Moet ze kiezen voor glimmend of mat? Maar past het montuur überhaupt wel bij haar gezicht? Moet ze niet toch voor een ander model kiezen? ,,Een bril uitzoeken, ik word er tureluurs van'', zegt ze nadat ze voor de zoveelste keer vertwijfeld in de grote spiegel heeft gekeken.

Marcel Koch

Even later, na een slok van haar vers gezette cappuccino te hebben genomen, merkt ze ten einde raad op: ,,Johan, ik wil het graag aan jou overlaten, kies jij maar!''

Johan is Johan Sikkema, het vertrouwde gezicht bij optiek Leusden, gevestigd op winkelcentrum de Biezenkamp. De ervaren opticien heeft zojuist bovenstaande klant geduldig en deskundig bijgestaan. Dat is niks nieuws onder de zon. Sikkema: ,,We behandelen hier de klant zoals we zelf ook graag behandeld willen worden. Niks geen poespas. Voor een verlegen iemand kan het best lastig zijn om een optiekzaak binnen te stappen, bij ons is dat geenszins het geval. Onze winkel straalt vriendelijkheid en toegankelijkheid uit. De klant loopt bij ons gemakkelijk naar binnen.''

Krijgt hij regelmatig het verzoek om voor de klant de juiste bril te kiezen? ,,Ik heb dat vertrouwen, ja'', antwoordt Sikkema in alle bescheidenheid. Eerlijk gezegd kijkt hij er niet meer van op. ,,Je bouwt tenslotte met de klant een vertrouwensrelatie op. En het liefst een langdurige.'' Sikkema hanteert daarbij de stelregel: ,,We zijn blij als de klant een bril heeft gekocht waar hij of zij blij mee is. En of de bril duur of goedkoop is, interesseert ons niet. Prijs speelt geen enkele rol bij ons advies.''

VERTROUWENSRELATIE Sinds enige tijd is er vers bloed in de overzichtelijke optiekzaak. Wordt Sikkema bijgestaan door drie nieuwe medewerkers, te weten Arjo Viets, Joost Bongers en Carola Overduin. Allen evenzo deskundig, ervaren en klantvriendelijk. Viets - hij was hiervoor twaalf jaar werkzaam in een optiekzaak in Barneveld - voelt zich thuis bij Optiek Leusden, juist vanwege het kleinschalige en intieme karakter. ,,Hier heb je daadwerkelijk contact met de mensen. We nemen de tijd voor de klant.'' Over het opbouwen van een vertrouwensrelatie, redeneert hij. ,,De eerste bril aan een klant verkopen is dikwijls geen kunst, het draait om de tweede. Als dat ook lukt, heb je het goed gedaan, is er een vertrouwensrelatie ontstaan.''

REURING Optiek Leusden verhuisde eind vorig jaar naar een gloednieuw pand op De Biezenkamp. Met een nieuw concept bovendien. De winkel heeft een vrije doorgang naar buurman Jobs Koffiekamer. Samen onder één dak bleek een goede zet. ,,Het concept werkt uitstekend'', ervaart Sikkema. ,,Het zorgt voor reuring en bovendien trekken we nieuwe klanten aan, ook van buiten Leusden.''

En wat het assortiment bij Optiek Leusden betreft? ,,Dat kun je het beste als divers omschrijven'', stelt Sikkema, ,,waarbij Lindberg ons topmerk is. Voor zowel mannen als vrouwen. Maar ook voor jong publiek is er veel te kiezen. Zoals monturen van de merken Ray-Ban, Look en Lookkino.''