• Op 't Trefpunt laten ze niets aan duidelijkheid te wensen over: De rek is eruit!

    Mariska Stehouwer

Vijf van de veertien scholen vrijdag wel open

LEUSDEN Deze week is uitgeroepen tot landelijke actieweek voor alle sectoren van het onderwijs. Die wordt komende vrijdag afgesloten met een stakingsdag op het Malieveld in Den Haag. In Leusden zijn er vrijdag van de veertien basisscholen vijf open.

Mariska Stehouwer

De rest blijft gesloten omdat er niet voldoende leerkrachten overblijven om alle kinderen verantwoord op te vangen. Deze actieweek is door de Algemene Onderwijsbond georganiseerd om, net voor de verkiezingen op 20 maart, aandacht te vragen voor meer investeringen in het onderwijs.

BETROKKENHEID Gerrit-Jan Weiler, bestuursvoorzitter van Voila, de grootste onderwijsorganisatie van Leusden: ,,Het is één ding om leerkrachten binnen te halen, maar je moet ze vervolgens ook kunnen houden." Hij stond zelf jarenlang voor de klas en ervaart als bestuurder nog steeds passie en grote betrokkenheid bij het onderwijs.

STAKINGSDAG ,,Er is niets mooier dan van betekenis te kunnen zijn voor een kind en bij te mogen dragen aan zijn of haar ontwikkeling. Elke leerkracht zal dat ervaren. Wij willen de mensen in het onderwijs vooral steunen door interne scholingen en intervisie groepen aan te bieden waar zij elkaar kunnen ontmoeten en ervaringen kunnen delen, maar ook door het aanbieden van post-HBO opleidingen", aldus Weiler. ,,Elke leerkracht kan zelf kiezen om deel te nemen aan de stakingsdag. Als meer dan de helft van de leerkrachten staakt is het niet meer verantwoord om de kinderen op te vangen en sluit de school. Bovenal staat het gegeven dat je kwaliteit wilt leveren. De situatie zoals die nu is, is niet één-twee-drie voorbij. Het verschil in salaris tussen basis- en voortgezet onderwijs zorgt al voor een oneerlijk speelveld. Nieuwe leerkrachten gaan over het algemeen voor meer salaris. Vanaf komend jaar komen er al meer financiën vrij om in te zetten. De schoolteams mogen in samenspraak zelf bepalen hoe zij dat gaan besteden. Wil je kwaliteit bieden dan heb je als team ruimte nodig voor ontwikkeling."

VERVANGING Kwaliteit leveren wordt steeds lastiger, geven diverse leerkrachten van 't Palet aan. Door de krapte op de arbeidsmarkt is de reservepoule compleet weggevaagd. De flexibele krachten zijn inmiddels allemaal structureel ingezet, dus bij ziekte is vervanging vinden moeizamer en tijdrovender. Weiler: ,,Voor één of twee dagen lukt het vaak nog wel, maar structureel vervanging vinden is lastig en steeds een wisselende leerkracht voor de klas wil je ook niet. Dat brengt veel onrust teweeg bij de kinderen." Zoveel dat leerkrachten dan ook geregeld besluiten om toch na een griepje eerder naar school te komen dan wenselijk of om maar een dubbele klas te draaien omdat de kinderen dan tenminste een vertrouwd gezicht voor de klas hebben.

IMAGO Een klaagweek willen ze er niet van maken. Ze willen laten zien hoe mooi hun vak is. ,,Het imago van ons vak moet echt veranderen en de vraag is vooral hoe maak je het onderwijs weer aantrekkelijk zodat jongeren voor deze studie gaan kiezen. Nu al zijn er amper nieuwe collega's te vinden omdat zij na hun stage kunnen blijven of ze stoppen er binnen een paar jaar mee omdat het vak niet aan hun verwachtingen voldoet. Vroeger wilden kinderen graag juf of meester, verpleegkundige of agent worden. In de huidige consumptiemaatschappij willen ze alleen maar geld verdienen en lachen ze je uit als je vraagt of ze niet voor de klas willen."

Meer salaris is niet per se wat de leerkrachten als eerste willen. Wel verlangen ze naar meer handen in de klas en een grotere reservecapaciteit van invallers waaruit kan worden geput bij ziekte.

WAY OF LIVING ,,Je bent continue verantwoordelijk voor het dierbaarste bezit van ouders en verzorgers. Leerkracht zijn is echt een way of living waarbij je heel flexibel moet zijn, maar dan moet het vak ook flexibel gemaakt kunnen worden. Elke dag wil je de leukste lessen kunnen verzorgen in een veilige en vertrouwde omgeving met een grote variatie. Sinds het passend onderwijs is ingevoerd zijn er geen extra handen in de klas bijgekomen, waardoor de druk om de zorgleerlingen enorm is toegenomen en dan moet je daarnaast nog de expertise van ruim tien vakken hebben."