• Marcel Koch

Syntus zet extra chauffeurs in

LEUSDEN Vervoersbedrijf Syntus kon tot op heden op weinig sympathie rekenen van de Leusdens busreiziger. Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling, nu een maand geleden, reden bussen zelden of nooit op tijd, vielen ze uit, zaten overvol en buschauffeurs kenden de routes niet. Syntus beloofde de reiziger mede onder druk van de provincie vanaf deze week betere tijden, onder andere door extra chauffeurs in te zetten.

Marcel Koch

Afgelopen maandagochtend, bushalte Maximaplein in Leusden-Zuid. Zo'n vijftien reizigers staan zwijgzaam te wachten op bus 82 richting station Amersfoort. Volgens de dienstregeling moet de bus om 7.54 uur voorrijden. Niet dus. Bus 82 arriveert met een vertraging van liefst negen minuten. Desondanks wordt er zonder gemor ingestapt. Ook de volgende bus, die van 8.03 uur, laat op zich wachten. De vertraging bedraagt dit keer vier minuten. De gehele ochtend, zo leert een regelmatige blik op reisplanner ov9292, rijdt bus 82 niet stipt op tijd. Het verbaast Michelle Peneder niet. Vier á vijf keer in de week reist de Leusdense met bus 82 naar station Amersfoort. ,,Syntus is tot nu toe een onbetrouwbare vervoerder gebleken met een onnavolgbare dienstregeling'', zegt ze stellig. ,,Connexxion had ook zijn minpuntjes, maar Syntus is verre van een verbetering. De afgelopen maand arriveerde bus 82 steevast met een vertraging van boven de vijf minuten of kwam zelfs helemaal niet.'' Peneder ervoer bovendien dat de bussen, waarvan een aantal nog met Connexxion bekleding, tjokvol zaten. ,,Hyperirritant. Hiervoor wil ik niet 60 euro in de maand betalen.''

EXCUUSTRUUS Dat Syntus de weinig vlekkeloze start wijdt aan de korte aanloopperiode - voorganger Connexxion stapte naar de rechter, waardoor Syntus drie weken voor aanvang pas definitief groen licht kreeg - vindt Peneder onzin. Volgens haar vertoont Syntus trekjes van een excuustruus. ,,Dat verhaal over te korte voorbereiding vind ik uitermate zwak. Dat Connexxion naar de rechter stapt, mag toch niet van invloed zijn op je organisatie? Syntus had gewoon bij aanvang klaar moeten staan, maar blijkbaar had het zijn vloot niet op orde met als gevolg dat de reiziger de afgelopen maand flink de dupe is geweest.'' Ze merkt even later met een glimlach op: ,,Los van het chagrijn slaat soms de meligheid bij de halte toe. Zo werd er onlangs geroepen: 'daar komt de bus, het is een wonder!' Tsja, het is elke keer weer hopen dat-ie komt.''

VERWARREND De ervaringen van Diet de Mooij met Syntus zijn evenmin positief. De Amsterdamse reist wekelijks vanuit de hoofdstad naar haar zus in Leusden. ,,Ik mis mijn vertrouwde bus 77'', zegt ze terwijl ze uitstapt bij bushalte Burg. Buiningpark. De Mooij kwalificeert de nieuwe dienstregeling als een chaos. Bovendien: ,,De lichtbak waarop het busnummer is aangeduid doet het geregeld niet of draaien continu door. Erg verwarrend.'' Zo belandde De Mooij al eens in Woudenberg in plaats van Leusden. ,,Zat ik niet in bus 80, maar in X80. Ach, die buschauffeurs zijn doorgaans reuze aardig, maar ze kennen vaak de route niet. Ze zijn slecht of helemaal niet geïnstrueerd. Dat is toch bespottelijk. Er is mij door een van hen al geadviseerd om altijd mijn hand op te steken zodra er een bus aankomt.'' Hanneke Ruiter, woordvoerder van Syntus, laat in een reactie weten dat er een aantal maatregelen is getroffen om tot een vlekkeloze dienstregeling te komen. Zo zijn technische mankementen aan de tijdelijke bussen verholpen (,,dat was een groot euvel''), zijn de chauffeurs beter geïnstrueerd en is het dienstenpakket aangepast. ,,In de praktijk betekent dit dat we extra chauffeurs achter de hand hebben die snel kunnen bijspringen als de situatie daarom vraagt.'' En wat betreft de dienstregeling van afgelopen maandag beweert Ruiter: ,,De door ons genomen maatregelen hebben al geleid tot verbetering, al geef ik toe dat we er nog niet helemaal zijn.''

De volgende dag appt Michelle Peneder, zojuist bij halte Maximaplein ingestapt in bus 82, dat ze de trein van 8.58 uur niet haalt, omdat de bus weer eens ruim te laat was.