• Marcel Koch

Nieuwe dienstregeling zorgt voor chagrijn

LEUSDEN De Leusdense busreiziger heeft nog geen warm gevoel bij Syntus. Overvolle bussen, bussen die niet op tijd rijden, chauffeurs die de route niet kennen, verwarrende berichten op de aankondigingsschermen: het regende klachten over de nieuwe dienstregeling die vorige week inging. ,,Ik kijk er niet van op'', reageert Joop Welter, afdelingsvoorzitter van de Socialistische Partij Leusden.

Marcel Koch

Vervoersbedrijf Syntus, sinds 11 december verantwoordelijk voor de nieuwe dienstregeling, erkent de aanvangsproblemen en belooft snel orde op zaken te stellen. ,,We hebben alle klachten geïnventariseerd en gaan er alles aan doen om de reiziger zo goed mogelijk van dienst te zijn'', aldus woordvoerder Melanie Snijders van het vervoersbedrijf dat sinds vorige week busmaatschappij Connexxion vervangt. Snijders wijt de valse start vooral aan de korte voorbereidingsperiode. Ze spreekt van een race tegen de klok. ,,Omdat Connexxion de gunning bij de rechter aanvocht, kregen we tenslotte pas drie weken voor aanvang definitief groen licht. Nee, onderschat hebben we het beslist niet, maar het blijft wel mensenwerk.''

CHAGRIJN Bij de Socialistische Partij Leusden is men niet verbaasd dat de nieuwe dienstregeling bij menig Leusdenaar die op het openbaar vervoer is aangewezen voor chagrijn zorgde. De Leusdense SP ageert al enige tijd tegen de nieuwe vervoersplannen. Vanaf het moment dat de bussen van Syntus in het straatbeeld opdoemden, stroomde de partijmailbox vol met klachten van ontevreden reizigers. ,,Dit scenario hadden we wel verwacht'', zegt SP afdelingsvoorzitter Joop Welter. ,,We roepen al geruime tijd dat Leusden in de nieuwe dienstregeling er bekaaid van afkomt. Het afschaffen van buslijn 77 en 78 is een slechte zaak. Deze dienstregeling jaagt mensen weer de auto in.''

CARROUSELS Als aanvulling op de nieuwe dienstregeling heeft Syntus op vijf plekken binnen de gemeente carrousels geplaatst met daarin fietsen. ,,Het is een manier om de frequente reiziger efficiënt zijn eindbestemming te bereiken'', legt woordvoerder Snijders uit. Ze benadrukt dat het hier geen experiment betreft. ,,We hebben er alle vertrouwen in dat we hiermee de reiziger goed van dienst kunnen zijn. Waarom de keuze op Leusden is gevallen? Omdat als gevolg van de nieuwe dienstregeling routes zijn gewijzigd en in een aantal gevallen de loopafstand is vergroot.''

De carrousels, ze ogen als een opgepimpte partytent, hebben plaats voor maximaal twintig fietsen, maar Syntus is vooralsnog gestart met drie per carrousel. ,,Omdat we helaas al met vandalisme te maken hebben gehad. Met de leveranciers zijn we op zoek naar oplossingen.''

Reizigers die gebruik willen maken van deze zogeheten Keobikes (genoemd naar Syntus' Franse moederbedrijf Keolis) kunnen via een speciale app de fiets reserveren en het elektronische slot openen. De carrousels zijn te vinden op De Groene Zoom, de Ben Pon Baan, de Geertrudeshof, de Randweg en de Bohemen.

SP-voorman Welter noemt de fietsservice (kosten drie euro per 24 uur) met gevoel voor cynisme een sympathiek gebaar van Syntus. ,,Je pakt iets af en je geeft iets terug.''

Syntus heeft carrousels geplaatst met daarin fietsen voor de reiziger om snel en eenvoudig zijn eindbestemming te bereiken.