• Henny Jansen

'Nieuwe dienstregeling Syntus laat reizigers in de kou staan'

LEUSDEN Decennia lang waren bushaltes voor de inwoners van Leusden binnen een redelijke loopafstand van maximaal tien minuten bereikbaar. In de nieuwe dienstregeling van vervoerder Syntus, die ingaat op 11 december 2016, staan de reizigers volgens CDA en VVD in de kou.

Joke van der Heide

Door het schrappen van lijn 77 en lijn 78 in uitgeklede vorm te laten rijden, neemt het reizigerscomfort af en zijn met name ouderen die minder mobiel zijn en buiten de spits reizen de dupe stellen CDA en VVD. De dienstregeling biedt ook onvoldoende oplossing voor OV in het weekend langs Leusden-Zuid en Achterveld. In een gloedvol betoog probeerde Barto Piersma (CDA) afgelopen donderdag de raad over te halen om het college de opdracht te geven om met de provincie en Syntus overeen te komen dat de routes van deze lijnen blijven gehandhaafd. Eventueel aangepast ten gunste van De Horst, want daar voorziet de nieuwe dienstregeling in een behoefte. De overige raadsleden willen echter het bezoek van de provincie aan de raad afwachten.

,,Syntus stelt dat met dit vervoersplan een beter en vraaggericht OV-product is geboden en ik heb daar vertrouwen in'',aldus gedeputeerde Verbeek-Nijhof. Volgens Syntus gaat ruim tweederde deel van de reizigers met de nieuwe lijnen 17/217 er enorm op vooruit ten opzichte van de lijnen 77/78. Het overige éénderde deel van de reizigers profiteert hier ook van, maar dient daarvoor wel iets verder te lopen naar een halte. Dit geldt met name voor de omgeving Beekridder. Gedeputeerde: ,,De buurtbus 509 gaat daar echter rijden en voorziet daar en in het voormalige lijn 77-deel van Leusden overdag in openbaar vervoer. Wij voorzien dat dit voor reizigers in dit gebied voldoende is."

Als voordelen van de nieuwe lijnen ten opzichte van de bestaande noemt Syntus dat er van maandag tot en met vrijdag tien procent meer ritten zijn, deze een snellere gestrekte route door Leusden rijden, goede aansluitingen in Amersfoort bieden en er een betere spreiding per uur is. De bestaande lijnen rijden nu nog vaak achter elkaar aan tussen Leusden en Amersfoort. Over de weekenddienst in Leusden-Zuid en Achterveld was het antwoord dat Syntus ook hier het aanbod heeft afgestemd op de vraag. Achterveld behoudt wel de buurtbus. De gedeputeerde is niet van mening dat het reizigerscomfort afneemt. ,,Gezien de hoge frequentie kunnen reizigers in de spits vrijwel zonder 'dienstregeling' naar de bushalte gaan. Landelijk is gebleken dat dit bijdraagt aan het comfortgevoel.''