• Achter de simulator kan Joris Kniep oefenen en vertrouwd raken met situaties op en rond vliegvelden in binnen- en buitenland. Het is soms niet van echt te onderscheiden.

    Arnoud Spaaij

Joris Kniep liet lang gekoesterde wens uitkomen

ACHTERVELD Het was zijn lang gekoesterde wens en inmiddels is het een soort 'way of life' geworden voor hem. Joris Kniep kiest tegenwoordig regelmatig het luchtruim.

Arnoud Spaaij

De verkeerstoren geeft toestemming om op te stijgen. Joris Kniep heeft dan al een lange lijst checks uitgevoerd. De motor van het Piper-vliegtuig 'de PH-DRT' van Vliegclub Flevo ronkt. Langzaam draait het sportvliegtuig de startbaan van vliegveld Lelystad op. In de verte rijden auto's over de N302, de weg tussen Harderwijk en Lelystad. Opnieuw worden hendels, knoppen en meters gecontroleerd. Veiligheid staat voorop. Hij geeft wat meer gas en laat de rem los, het vliegtuig schiet vooruit. Enkele minuten later schuift de A6 onder ons door. De zon schittert in de Oostvaardersplassen. Het vliegtuig zet koers richting Zeeland.

BOEING Als kind al was hij helemaal weg van alles wat maar met vliegen te maken had. ,,Ik plakte foto's van vliegtuigen in," vertelt Kniep onderweg in de auto richting het vliegveld. ,,Mijn zus stuurde brieven voor me in het Engels, zelf kon ik nog helemaal geen Engels, naar vliegtuigfabrikanten Boeing en Douglas met de vraag om informatie. Weken later kreeg ik die dan opgestuurd, dan was ik helemaal blij."

MODELVLIEGEN Op enig moment begon hij ook met modelvliegen. ,,Dat ging niet zo best," zegt Kniep lachend. En het lijkt ook Spielerei als je beseft wat hij tegenwoordig allemaal doet. Maar vliegen in het echt behoorde ook niet zomaar tot de mogelijkheden. Toch bleef het de grootste en ultieme wens voor hem gedurende vele jaren om achter de stuurknuppel te mogen plaatsnemen.

Inmiddels is Joris Kniep alweer heel wat jaren met pensioen. Hij verkocht zijn winkel in de Hamershof. ,,Ik weet het nog als de dag van gisteren. Toen ik de drogisterij had verkocht, stapte ik de Rabobank uit. Op de stoep werd ik uitgenodigd door Frans Nobels, een top vlieginstructeur. Waarom ga je morgen niet eens mee formatievliegen op de club, vroeg hij. En ik dacht: waarom niet? Ik heb nu de tijd en het geld. Zo startte m'n lang gekoesterde wens."

BREVET En een traject van leren. Want een brevet halen kost tijd en moeite. ,,De theorie viel tegen", vertelt Kniep verder. ,,Het is veel leren. Iedere dag gedurende twee jaar. Leren navigeren, meteorologie, luchtverkeerswetten. En alles in het Engels. Afgewisseld met één dag in de week praktijk."

En toen opeens mocht Kniep van zijn instructeur een keer solo. ,,Gooi 'm maar vol, zei m'n instructeur. Doe maar eens twee touch en go's."

Kniep had zich prima door alle lessen en instructies gewerkt. Toch was het blijkbaar wat onverwacht. ,,Ik zat te juichen in de cockpit. Dat jochie uit de Peilstraat uit Den Haag bestuurt toch maar even zo'n kist, zat ik me daar in dat vliegtuig te bedenken", zegt Kniep en hij wordt er weer merkbaar blij van.

RONDJE ACHTERVELD Piloot Joris Kniep gaat er regelmatig op uit voor een rondje Achterveld; of even heen en weer naar België of Duitsland; of naar Texel. ,,Ja, dat is prachtig. De wadden van boven. Soms gaan we met z'n tweeën, ik heb een vliegmaatje David de Vries. Of met een ander lid van de club. En op Texel lunchen we dan even."

Vliegclub Flevo heeft op vliegveld Lelystad haar thuisbasis en een hangar met daarin enkele vliegtuigen. ,,Leden kunnen daar gebruik van maken. Je moet zo'n kist dan reserveren. Maar via een webcam kan ik ook kijken of ze er staan. Dan besluit ik met mooi weer wel eens 's morgens dat ik 's middags ga vliegen."

SIMULATOR Kniep vliegt op zicht. Dat gaat volgens de Visual Flight Rules, of kortweg VFR. ,,Vliegen kan ook IFR. Op instrumenten. Voor sommige luchthavens is dat noodzakelijk", vertelt Kniep. Onbekend is hij er niet mee. Hij vliegt regelmatig op internationale vliegvelden. Daarvoor heeft hij thuis een complete vliegsimulator, inclusief vliegstuur, en pedalen.

Maar wat het ongelooflijk echt maakt is dat via het internet soms wel duizend of meer mensen ook in dezelfde simulator vliegen. Er zijn zelfs vrijwilligers die in de simulator luchtverkeersleider zijn van het virtuele luchtruim. Het spel op zolder, werkkamer of ander vertrek thuis is niet van echt te onderscheiden.

VERRADERLIJKE WIND De vlucht naar Zeeland bracht ons naar vliegveld Midden Zeeland. De grasbaan is bekend om een bocht bij het aanvliegen, meestal met verraderlijke zijwind. Details die Kniep allemaal weet. Zijn kennis en ervaring is groot. Dat heeft hij al dikwijls bewezen. Op de vliegclub is hij er bekend om.

,,Zeker," zegt een van de leden met een lach als we terug zijn. ,,Joris is erg goed. Als het moet zou hij kunnen zelfs landen in een aardappelveld."