• Het thema van Van den Burg leverde veel leuke kleine schilderwerken op.

    Arnoud J Spaaij

'Fotograaf des Vaderlands opent expositie'

ACHTERVELD Sociale media als inspiratie voor schilderijen. Een idee van Jan Dirk van der Burg, sinds september Fotograaf des Vaderlands. Hij opende vorige week de schilderij-expositie van schildersvereniging De Vrije Kwasten.

Arnoud J Spaaij

De leden van De Vrije Kasten tonen jaarlijks hun werken in cultureel centrum De Moespot. Een grote variëteit aan schilderijen. Sommige werken komen een vaste bezoeker bekend voor. Alleen qua stijl dan als een deelnemer vaker werken toont, want de getoonde werken op de jaarlijkse tentoonstelling mogen alleen geëxposeerd worden als deze nog niet eerder op de terugkerende expositie te zien waren. Dat houdt de verzameling origineel, fris en voorkomt dat de vaste bezoeker de kunst te vaak onder ogen krijgt. Elise Andriessen legt desgevraagd de regels uit. Zelf is ze al sinds jaar en dag lid van de schildersvereniging die zijn basis heeft in Achterveld, maar waar de leden uit verschillende windstreken komen.

MOOISTE WERKEN Zo was het thema dit jaar anders dan anders. Allereerst waren er wel gewoon prachtige werken in de zalen van De Moespot te zien. Ze waren door de meeste makers uitgezocht als hun mooiste werken en dat had dit jaar absoluut gezorgd voor erg mooie plaatjes. Sommigen waren te koop, maar nogal al wat van die mooie plaatjes waren te mooi voor de verkoop.

ONBEKEND Een ander deel van de tentoonstelling was geïnspireerd door de Fotograaf des Vaderlands, Jan Dirk van der Burg. Hij kwam de tentoonstelling zaterdag persoonlijk openen, met een uitgebreide uitleg over zijn ideeën. Van den Burg is de ambassadeur voor de fotografie. Een initiatief van het Nederlands Fotomuseum, Stichting Fotoweek en FOAM, om mensen bewuster naar fotografie te laten kijken. Een van Van den Burg's creatieve ideeën was het onbekende gezicht van foto's op social media een invulling te geven. Daarbij heeft hij de schilders van De Vrije Kwasten uitgedaagd om dat te schilderen wat op de foto's niet te zien is. Elise Andriessen: ,,Daar kon iedereen zijn of haar eigen ideeën op loslaten. Van den Burg leverde foto's aan. Vaak van kinderen waarvan het gezicht niet te zien is. Bijvoorbeeld omdat de ouders juist omwille van privacy dat gezicht niet willen laten zien."

SPREKENDE OGEN De gezichten die dat op de schilderijen opleverden zijn dan ook echt aan de fantasie van de schilders ontsproten: een hartje in een doorzichtige laag verf om de liefde tussen de ouders en het kind te benadrukken of een wat vaag kindergezichtje met helder sprekende ogen. ,,Maar ook dat konden we niet weten", zo legt Andriessen uit, ,,voor sommigen zijn de ogen bruin en een ander heeft ze juist blauw geschilderd. Dat is geheel aan de maker." Een bijzonder project van Van den Burg dat een kleurige en gevarieerde schakering van - meestal kleine- schilderijen opgeleverd heeft.

De tentoonstelling trok veel belangstelling afgelopen weekeinde. Dit natuurlijk tot tevredenheid van alle schilders die waardering kregen voor hun beeldige bijdragen.