• Een Cisitalia uit 1947 van het Italiaanse automerk Consorzio Industriale Sportive Italia.

    Concours d'Elegance
  • Het logo van het Concours d'Elegance.

    Baarnsche Courant
  • Jan-Peter Nijmeijers voor het glazen expogebouwtje waar een orginele Ford V8 komt te staan.

    Baarnsche Courant

Concours d'Elegance strijkt neer rond Paleis Soestdijk

SOEST Concours d'Elegance klinkt deftig, maar je mag ook gerust zeggen: Hét autofeest van Nederland, zeker sinds de traditionele Autorai in Amsterdam tot het verleden behoort. Honderden oldtimers en de nieuwste modellen komen op 24 en 25 augustus naar Paleis Soestdijk. Organisator Jan-Peter Nijmeijer is een heel jaar bezig, om twee dagen te kunnen vlammen. Met nog ruim een week te gaan, loopt hij vast een rondje door de paleistuinen.

Met grote passen meet Jan-Peter Nijmeijers het gazon van Paleis Soestdijk. ,,Hier", wijst hij, ,,komt Lexus en daar Mercedes. Met prachtige oldtimers maar ook met de nieuwste modellen. Kijk, daar is het handelsveld, tien handelaren mogen er staan met zo'n honderd oldtimers. Iets verderop is een mooie ruimte voor de Bentleys en Peugeot en Citroën gaan naar de voorkant, die hebben wat te vieren."

EERSTE EDITIE Nog krap twee weken en dan opent Paleis Soestdijk zijn poorten voor de eerste editie van het Concours d'Elegance op het landgoed. Initiatiefnemer is Jan-Peter Nijmeijers uit Apeldoorn, die jarenlang het concours bij paleis Het Loo organiseerde. Dat wordt verbouwd, zodat hij moest uitwijken. Nijmeijers vindt het eigenlijk niet zo erg. Met Soestdijk denkt hij ook een goede plek te hebben gevonden, misschien wel een betere. Dit jaar gaat hij het uitproberen, met de intentie om het uit te bouwen tot een nieuwe traditie.

Nijmeijers: ,,Het is wat meer parkachtig, dat biedt mogelijkheden. We hebben niet de intentie groter te groeien. Het heeft ook koninklijke allure, eigenlijk wat extra's want de meesten weten nog dat prins Bernhard een enorme autoliefhebber was. En het ligt in het midden van het land, mooi centraal."

DEFTIG Concours d'Elegance klinkt super deftig, maar van Nijmeijers mag je ook autofeest zeggen of eigenlijk hét autofeest. Nijmeijer's: ,,Nu de Autorai er niet meer is, gaan automerken op zoek naar andere mogelijkheden. Zo'n concours blijkt aan te slaan."

MOOISTE ONTWERP Wat is het eigenlijk precies? Nijmeijers: ,,In de beginjaren van de auto was een Concours d'Elegance vooral een wedstrijd waar het mooiste ontwerp werd gekozen. Een auto was in die tijd vaak maar half af als hij de fabriek verliet; je moest hem zelf door een carrosseriebouwer van een carrosserie laten voorzien. Na de oorlog werd dat anders, toen kwam de massaproductie van de auto op gang. Daarmee veranderde de functie van een concours d 'élégance: het werd nu een soort wedstrijd wie de mooiste klassieke auto heeft. Daarbij telt niet alleen het ontwerp van de auto mee, maar speelt ook de staat van de auto een grote rol. Die wordt beoordeeld door een internationale jury, die onder meer uit klassieker experts, autojournalisten en designers bestaat."

KENTERING Het is een wereld apart, een speciale hobby van vaak vermogende mensen. Jarenlang ging het om het compleet renoveren en reconstrueren van oldtimers. Er is een kentering zichtbaar. Steeds vaker gaat het nu om authentieke wagens. Zestig, zeventig jaar oud. Wagens in de oorspronkelijke staat. Waar het chroom wat dof is, maar wel origineel.

Nijmeijers is voorzichtig met wat hij het leukste vindt. De pre-war auto en dan vooral de sportuitvoeringen, hebben echter een warm plekje in zijn hart. Auto's van voor de oorlog, waarmee nog gereden kan worden, met als onbetwist hoogtepunt de Mille Miglia in Italië, een rally voor oldtimers uit de periode tussen 1927 tot en met 1957. Alles moet kloppen op het concours tot in de kleinste details en er moet genoeg te zien zijn. Dus reist de Apeldoorner het hele jaar over de wereld om, als ambassadeur van zijn concours, mooie deals te sluiten en de oudste modellen, maar ook de experimentele wagens, naar Nederland te lokken.

PRINS BERNHARD Dit jaar is hij dik tevreden, ook over de Nederlandse deelname. Nijmeijers: ,,We zijn een kleine speler tegenover Frankrijk, Duitsland en Italië, maar zeker niet onbeduidend. Ik heb toch heel wat exclusieve carrosseriebouwers gevonden, die hele mooie dingen hebben gebouwd: Roos, Spijker, Veth. Pracht exemplaren die hier twee dagen te zien zijn. En, heel speciaal, een Ford V8 een identiek broertje van een van de eerste auto's van prins Bernhard.