• VVV-i punt Leusden

    Foto Van Denderen

Eerste VVV i-punt in regio bij Van der Valk

LEUSDEN Als het VVV-agentschap in de Leusdense bibliotheek gesloten is, kunnen bezoekers van het Van der Valk hotel voor informatie nu terecht bij een digitaal steunpunt. Vorige week vrijdag werd het VVV i-punt door wethouder Jan Overweg officieel in gebruik genomen. General manager Ronald Reichert sprak van een fantastische faciliteit die hij de bijna 100.000 bezoekers per jaar kan bieden.

Overal in het land hebben de lokale VVV-vestigingen inmiddels digitale schermen in gebruik genomen. Een vijftigtal staan in de kantoren, honderd staan er op plaatsen waar veel toeristen komen. Het i-punt in Leusden is de eerste in de regio. Wethouder Overweg sprak van een goede ontwikkeling. De duizenden mensen die om wat voor reden dan ook het Van der Valk hotel bezoeken, kunnen op eenvoudige wijze veel informatie krijgen over Leusden en de directe omgeving.

Op het digitale scherm kan men met één handeling zien wat er in de directe nabijheid van het hotel te zien en te beleven is. Er kan gekozen worden uit activiteiten die vandaag, deze week of later plaatsvinden. Ook alle restaurants, snackbars en overnachtingsmogelijkheden zijn makkelijk te vinden met daarbij over elk item een beknopte omschrijving. Alles is gerangschikt op de afstand die men vanaf Van der Valk moet afleggen om er te komen.

Behalve in het Nederlands is de informatie ook voor een deel beschikbaar in het Duits, Engels, Frans, Italiaans en Spaans. Alle informatie wordt geactualiseerd vanuit de VVV Amersfoort. De hotelmanager is erg blij met de komst van het digitale informatiecentrum. ,,Een prachtig verlengstuk van de lokale VVV en voor ons, commercieel gezien, een aanwinst."

TERUGLOOP Paul David Tigelaar is directeur van de Amersfoortse VVV, het agentschap in Leusden maakt daar deel van uit. Hij moest toegeven dat de vrijwilligers die in de bibliotheek de VVV-balie bemannen aanvankelijk niet blij waren met het bericht dat er een tweede informatiepunt zou komen. Ze vreesden een terugloop van het aantal bezoekers aan hun kantoor. Na een uitgebreide toelichting over het nut van een i-punt bij de grootste toeristische aanbieder van Leusden bestond er meer begrip over het plaatsen van een scherm in het hotel.

Tigelaar heeft grote waardering voor de 15 vrijwilligers die actief zijn in Leusden. Het aantal bezoekers is in de laatste vijf jaar vrijwel verdubbelt. Vorig jaar wisten ruim 4.400 mensen de balie in de bibliotheek te vinden voor informatie. De website van VVV Leusden werd meer dan 80.000 keer aangeklikt. Onderzoek heeft uitgewezen dat de VVV een toppositie inneemt in de reisbranche waar het gaat om naamsbekendheid. Gevraagd naar 'onmisbare merken' in Nederland noemden 37 procent van de geënquêteerden de VVV.

De directeur van de Amersfoortse VVV verwacht dat het bezoekersaantal aan de Leusdense balie volgend jaar vergelijkbaar zal zijn met dit jaar. Wel stijgt het gebruik van de website ook de komende tijd nog aanzienlijk.

(Ronald Reichert (General Manager Hotel Van der Valk), wethouder Jan Overweg, Paul David Tigelaar ( Directeur VVV Amersfoort) en Engelien de Jong (coördinator VVV Leusden)

24 uur per dag toeristische informatie

Frits van Breda