• Petrel etiketten

    Foto Rinus van Denderen
  • Petrel etiketten

    Foto Rinus van Denderen

Petrel: veelzijdig in stickers en etiketten

Iedere plaats van een zekere omvang heeft ze; bedrijventerreinen. Maar wat gebeurt er nu eigenlijk achter de gevels van die niet zelden fantasieloos vormgegeven rechthoekige dozen? In de serie 'Achter de schermen' gaat de Leusder Krant op zoek naar een antwoord op die vraag. Deze week: stickerproducent Petrel.

Frits van Breda

Het kleine bedrijventerrein Ambachtsweg is waarschijnlijk bij de meeste inwoners van Leusden bekend omdat daar onder meer de kringloopwinkel en het kledingverhuurbedrijf Incognito zijn gevestigd. Eerder werd er in de Leusder Krant aandacht besteed aan op het industrieterrein gevestigde productiebedrijven, zoals Rafa en Umefa. In een relatief klein pand zit Petrel, gespecialiseerd in het maken van speciale etiketten en stickers. De hoeveelheid etiketten die jaarlijks geproduceerd wordt is enorm, zeker voor een bedrijf met slechts zeven werknemers. Directeur-eigenaar Arianne Boon noemt met een brede lach het getal: ,,50 miljoen!"

Het ondernemen zit Arianne in het bloed. Haar ouders waren eigenaar van Theater-Bioscoop Beverwijk, onder meer bekend van het Hoogoven Schaaktoernooi. ,,Al van jongs af aan was ik niet van plan om ooit voor een baas te gaan werken", aldus de Leusdense ondernemer. Het vrij ondernemerschap en het zelf keuzes moeten maken is haar met de paplepel ingegoten. ,,Het is gewoon een manier van leven", is haar simpele uitleg. Ze heeft het met haar echtgenoot Robert Boon getroffen. Ook hij is een ondernemer pur sang en doet zijn eigen zaken. Petrel is een echt Leusdens bedrijf, begonnen in een Eurowoning verhuisde het later naar de Kastanjelaan. Over de details van het verleden is bij de huidige directie weinig bekend. De familie Boon kwam twintig jaar geleden in beeld toen Robert door de toenmalige eigenaar gevraagd werd om het management in te vullen. Kort daarna nam Arianne het bedrijf over.

EENVOUDIG PRODUCTIEBEDRIJF ,,In de basis is het een eenvoudig productiebedrijfje", legt de directeur en eigenares uit. ,,Het unieke zit hem echter in het grote klantenbestand van de onderneming", voegt ze er direct aan toe. Op het gebied van etiketten en stickers levert Petrel alles wat denkbaar is. ,,Als het plakt, verkopen we het "

Als dat nodig is wordt er elders ingekocht en vervolgens verkocht. Eigen specialiteit is echter het vervaardigen van 'Foliedruk etiketten'. Dit soort etiketten wordt onder meer toegepast op bossen bloemen en alle mogelijke geschenken. Een goed voorbeeld zijn de etiketten op cosmeticaproducten zoals nagellak. De speciale druktechniek is de enige manier om hoogglans goud, zilver en metallic etiketten te maken. De etiketten die op deze manier worden vervaardigd zijn gedrukt met een gekleurde folie op een (meestal) papieren, zelfklevende ondergrond. Voor de productie van deze bijzondere etiketten verwerkt Petrel jaarlijks ruim 200 km zelfklevend materiaal om de 50 miljoen etiketten te kunnen vervaardigen.

LUXE UITSTRALING De vraag naar etiketten met een 'luxe' uitstraling groeit nog steeds. ,,Aanvankelijk waren etiketten nogal saai", aldus Arianne. De verkoop begint wat haar betreft dan ook met de vraag ´Wat wil U met uw bedrijf uitstralen?´. Daarna gaat een specialist aan de slag om een goed ontwerp te maken en met een voorstel te komen voor wat betreft de kleurstelling. Alle kleuren zijn mogelijk, inclusief zwart, wit en goud. Met behulp van een ingenieuze machine wordt, met behulp van warmte, de kleur op de zelfklevende folie aangebracht.

DRIJVENDE KRACHT Bedrijfsleider Dolf Lozeman is al 20 jaar aan het bedrijf verbonden. ,,Hij is de drijvende kracht van Petrel", benadrukt zijn werkgever. Dolf heeft alle ontwikkelingen meegemaakt en aan de wieg gestaan van alle noviteiten die zijn ingevoerd.

Zo worden er bij Petrel sinds een jaar of tien full-colour etiketten gemaakt voor wat eenvoudiger toepassingen. ´We zeggen nooit nee als het om etiketten gaat´, is zijn motto.

HOOG SERVICENIVEAU ] Vergeleken met 20 jaar geleden is er wel veel veranderd in het zakendoen bij Petrel. Toen was het nog mogelijk om tegen een klant te zeggen dat er rekening gehouden moest worden met een levertijd van twee weken Afnemers verwachten heden ten dage dat het gevraagde product de volgende dag wordt afgeleverd. Een eis waaraan Petrel in het merendeel van de gevallen kan voldoen. ,,Ons serviceniveau is erg hoog. Stuur maar een logo en wij maken er een passend etiket van", aldus directeur Arianne.

HELE WERELD De klanten van Petrel komen niet alleen uit Nederland. Uit alle delen van de wereld weten bedrijven het kleine Leusdense bedrijf te vinden. ,,Geen idee hoe klanten soms aan ons adres komen", geeft Arianne toe. Als voorbeeld wordt een kaarsenfabriek uit Californië genoemd die beslist de foliedruk etiketten van Petrel op zijn verpakking wil hebben. Petrel verwacht in de toekomst nog behoorlijk te groeien. "Want een product is immers niets zonder een sticker" aldus de directeur en de bedrijfsleider.