Proeflokaal 033 sluit smaakjaar af

Na Den Bosch, Zwolle, Amsterdam en Groningen was het dit jaar aan de regio Amersfoort om het lekkerste van zichzelf te laten zien. Dat gebeurde onder aanvoering van Bart Pijnenburg in de afgelopen maanden op diverse podia, zowel in als buiten de stad. Met proeverijen, lezingen, markten, diners en workshops werden boeren, burgers en de zogenoemde buitenlui met elkaar in contact gebracht. Ook in Leusden en de Leusder Krant werd dit jaar opvallend vaak gesmuld uit ‘eigen tuin’. Zo resulteerde de serie portretten van lokale producenten in uw krant in een smakelijke en succesvolle streekmarkt bij Kaasboerderij de Kopermolen in Stoutenburg. Volgens Pijnenburg, voorzitter van Regio Amersfoort Hoofdstad van de Smaak, het ultieme voorbeeld van de daad bij het woord: ,,Onder het motto ‘ontmoeten op het knooppunt van de Smaak’ hebben we dit jaar met veel plezier meer dan tachtig publieksactiviteiten mogen (helpen) organiseren. Daarbij stond lekker en duurzaam eten centraal. Zo hebben we de mooie producten van boeren uit de buurt in het zonnetje kunnen zetten. Het zijn stuk voor stuk producten van ondernemers waarvoor het landschap niet een gevolg is van de productiewijze, maar waarbij landschap onderdeel wordt van het verdienmodel. Dat noem ik nou Landschappelijk Verantwoord Ondernemen.’’Amersfoort mag dan de smakelijke hoofdstad heten, de titel was met name bedoeld om stad én ommeland onder de aandacht en op het bord te krijgen. In dat kader stond de ontwikkeling van een streekmagazine rond dit thema hoog op het verlanglijstje van wethouder Oskam. Ze wilde producenten en consumenten met elkaar in contact brengen en die wens vond gehoor bij Ronald Knetemann van Romotion Media in Achterveld: ,,Eerlijk gezegd sloot de behoefte van de gemeente Leusden prima aan bij het plan waar ik zelf al jaren mee liep. Het moest echt zo zijn. Ik ken deze regio inmiddels als mijn broekzak en het viel me regelmatig op hoeveel lekkers hier geproduceerd wordt. Maar ik zag ook dat heel veel Leusdenaren en Amersfoorters het niet zien of niet weten. Daarom wilde ik me met ons kleine Smaakteam graag storten op ProefLokaal 033. Dat daar de afgelopen maanden iets meer tijd in ging zitten dan verwacht, dat neem ik graag op de koop toe. Alles voor het goede doel en met de boodschap die Bart Pijnenburg in het magazine aanhaalt: ‘Eet je landschap’. En dat het magazine nu al vruchten oplevert, is gebleken. Ik heb begrepen dat er in de wandelgangen van het gemeentehuis voorzichtig wordt gesproken over een plaatselijke streekmarkt. Dat zou hoog tijd worden.’’Het glossy culiblad is met recht een streekmagazine geworden, waarin de meest bijzondere smaakmakers in Leusden, maar ook Amersfoort en Bunschoten worden geportretteerd; van de Franciscaanse moestuin bij Kasteel Stoutenburg tot aardappelboerderij De Riet in Achterveld en van de beste fritesbakker in Amersfoort tot de vishistorie van Spakenburg. Ook chef-kok Paul Liefferink uit Leusden en de Amersfoortse wijnboer Ilja Gort laten in het magazine van zich lezen en ‘proeven’.Als voorproefje op het gratis magazine, dat volgende week in de hele regio verschijnt, treft u hier het interview met burgemeester Vermeulen en een ode aan het mooiste landgoed van de regio, Henschoten-Den Treek. Hier mocht Studio Kookbeleving voor deze gelegenheid een herfstlunch serveren bij de Hopschuur. In ProefLokaal 033 vindt u volgende week een uitnodiging voor enkele bijzondere dineravonden, waarbij ook van Den Treek kan worden geproefd.