• Het hoofdkantoor van Pon's Automobielhandel BV in Leusden.

    Lex van Lieshout

Pon wil fietsenproducent Accell overnemen (update)

LEUSDEN (ANP) Autohandelaar en -importeur Pon, waarvan het hoofdkantoor is gevestigd in Leusden, heeft een overnamebod gedaan op fietsenproducent Accell Group, het beursgenoteerde moederbedrijf van merken als Sparta, Batavus en Koga.

Pon is voornamelijk bekend als belangrijke importeur en verkoper van auto's. Daarnaast bezit de onderneming, die ook actief is in onder meer de scheepvaart en de energievoorziening, een aantal bekende fietsmerken als Gazelle, Union en Cervélo. Pon is met tien fietsenmerken actief in onder meer Nederland, Duitsland, de Verenigde Staten, China en Australië. In totaal verwacht de onderneming dit jaar zo'n 800.000 fietsen te verkopen, voor ongeveer 700 miljoen euro.

Accell haalde vorig jaar voor het eerst een omzet van meer dan 1 miljard euro en wil die in de komende vijf jaar opvoeren naar 1,5 miljard euro. Om die sterke groei te bewerkstelligen richt het bedrijf zich vooral op duurdere modellen, zoals elektrische fietsen en 'connected bikes'.

HOOG BOD Pon biedt 32,72 euro per aandeel Accell, in contanten. Dat is bijna een kwart meer dan de slotkoers van Accell op maandag. Op basis van het totaal aantal uitstaande aandelen komt de overnameprijs overeen met ongeveer 846 miljoen euro. Door de overname zou volgens Pon het grootste fietsenbedrijf ter wereld ontstaan.

GESPREKKEN Beide bedrijven voeren verkennende gesprekken, waarvan de uitkomsten volgens Accell nog niet vaststaan. Het bestuur en de commissarissen van het fietsenbedrijf bestuderen het bod en houden daarbij naar eigen zeggen rekening met alle belanghebbenden bij het bedrijf.

ZORGEN FNV Metaal is verrast door het nieuws dat Pon een overnamebod heeft gedaan op Batavus en Sparta. „Het nieuws dat Pon deze overname wil doen, komt als een volslagen verrassing. Wij maken ons zorgen over de gevolgen voor de werkgelegenheid, zowel bij de productielijnen als bij de overhead", aldus Johan Voornhout, bestuurder FNV Metaal.

Bij de fabriek van Gazelle is de productielijn volledig uitbesteed aan een uitzendbureau. Voornhout: „Bij Gazelle werken alle mensen aan de productielijn met een uitzendcontract. Zij vallen daardoor niet onder de metaal-cao, die geldt in de fietsenbranche. Als Pon hetzelfde gaat doen met de inrichting bij Sparta en Batavus, dan is dat geen goed nieuws. Wij wachten de verdere ontwikkelingen af. Mocht de overname doorgaan, dan gaan we in gesprek over het waarborgen van werkgelegenheid."

SCHERP Pon zal volgens marktkenners de nodige hordes moeten nemen om de overname van Accell tot een goed einde te brengen. Met name in Nederland zal de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vermoedelijk scherp kijken of er voor de consument genoeg te kiezen overblijft. ,,Ik denk dat door deze stap wel wat wenkbrauwen omhoog gaan bij de ACM'', zei analist Frank Claassen van zakenbank Degroof Petercam, die het beursgenoteerde Accell al geruime tijd volgt. Hij schat het gecombineerde marktaandeel van Pon en Accell in Nederland op ruwweg 40 tot 50 procent. ,,Er komt een echt powerhouse te staan, zeker op het gebied van e-bikes.''

Zijn collega Joost van Beek van Theodoor Gilissen voorziet eveneens een kritische blik van de toezichthouder. Pon krijgt samen met Accell zo'n sterke marktpositie, dat het hogere prijzen af kan gaan dwingen. ,,Ik denk niet dat dat het uitgangspunt is van deze fusie, maar het is wel iets waar de de ACM scherp naar zal kijken'', zei hij. Van Beek wijst erop dat de twee fietsenmakers bij gebrek aan eigen verkoopkanalen nog altijd sterk afhankelijk zijn van kleine winkeliers om hun producten aan de man te brengen. ,,Ze kunnen het zich niet veroorloven om die voor het hoofd te stoten door opeens veel hogere prijzen te gaan vragen'', denkt de marktvorser. De voordelen van de samensmelting moeten volgens beide analisten vooral worden gezocht in gezamenlijke inkoop. Door samen op te trekken richting toeleveranciers kunnen Pon en Accell profiteren van aanzienlijke schaalvoordelen. Dat kan helpen een vuist te maken tegen concurrenten uit Azië waar de productiekosten lager liggen, aldus Van Beek.