• Decorbouwer Douwe Hibma, regisseur Joke Hoolboom en Ton Weevers poseren met de voorlopige maquette van het decor bij kasteel Stoutenburg.

    Mireille den Hartog/OperaLeusden

Operaspektakel met kasteel Stoutenburg als passend decor

Het pittoreske kasteel Stoutenburg, tussen Achterveld en Hoevela-ken, vormt in het week- einde van 25, 26 en 27 augustus het feeërieke decor voor de ambitieuze operaproductie 'Midsum-mer Dream'. Op basis van muziek van Henry Purcell en Felix Men- delssohn wordt vijf keer een groot evenement neergezet dat zijn weerga in de Leusdense geschie-denis niet kent. Shake-speare in een nieuwe jas.

Daan Bleuel

We zochten naar een productie die toegankelijk is voor een breed publiek, maar waar ook mensen uit Leusden aan konden meedoen´, vertelt Joke Hoolboom, die de regie van het stuk zal voeren. ,,We hebben bijvoorbeeld een koor samengesteld naar aanleiding van een oproep in de lokale pers. Maar muziekvereniging 'Lisiduna' zal bijvoorbeeld ook meedoen. Maar dat alles wel in een professionele bedding'', benadrukt ze.

CULTUURNOTA Het idee ontstond in de Leusdense cultuurkoepel (een samenwerkingsverband van Fort 33, De Tuin, Scholen in de Kunst en de bibliotheek), die op verzoek van de gemeente een voorzet gaf voor een Cultuurnota, weet Ton Weevers, voorzitter van de stichting 'Opera Leusden'. ,,Om te peilen welke behoeften er waren, organiseerden we dialoogsessies met bewoners. Daar kwamen bruikbare ideeën uit voort. Voor de hand liggende, zoals 'Gluren bij de Buren' en 'Struinen in tuinen'. Dat zijn beproefde concepten. Maar opvallend was de suggestie voor 'Opera aan het Valleikanaal'. Daar werd iedereen enthousiast van.''

TOPLOCATIE ,,Vervolgens dringt de vraag zich op; is het uitvoerbaar?'', gaat Weevers verder. ,,We zochten echt een toplocatie voor zo'n evenement. Uiteindelijk kwamen we bij kasteel Stoutenburg uit. En het plan viel ook bij eigenaar Utrechts Landschap in de persoon van rentmeester Saskia van Dockum in goede aarde'', aldus Weevers die tot voor kort theater De Tuin leidde.

BREED CONCEPT De voorstelling staat straks niet op zichzelf. De projectgroep, die het idee moest uitwerken (bestaande uit onder anderen zangeres Marjolein Stots van Wishful Singing, countertenor Kaspar Kröner, Joke Hoolboom van het Amersfoortse Holland Opera en Ton Weevers), kwam met een origineel uitgesponnen concept. Belangrijk uitgangspunt is een wandeling door het bos rondom het kasteel waarbij de bezoeker langs zogeheten vensters wordt gevoerd.

VENSTERS ,,Dat zijn stops onderweg'', licht Weevers toe. ,,Daar krijgen de mensen een korte introductie op onderdelen van de voorstelling, aangevuld met fragmenten uit het stuk.'' De wandelaars komen onderweg vier van die vensters tegen. En dat in willekeurige volgorde: ,,De bezoekers worden in groepjes ingedeeld, die allemaal een eigen route door het bos langs de vensters volgen'', aldus Ton Weevers.

PICK-NICK Daarnaast is er voor elke (avondvoorstelling) een pick-nick op het sfeervolle gazon voor het kasteel. ,,En ook daar gaan dingen gebeuren'', zegt Weevers glimlachend, zonder verder veel details los te laten. Het is de bedoeling de voorstelling vijf keer op te voeren, waarvan één keer voor speciale doelgroepen op zaterdagmiddag. De zondagmiddagvoorstelling is speciaal bedoeld voor gezinnen. ,,De drie avondvoorstellingen (de première op vrijdag en de optredens op zaterdag en zondag) zijn natuurlijk het meest sfeervol'', aldus Weevers. Dieuwertje Blok is gestrikt om de rol van presentatrice op zich nemen.

VERHAAL De productie is gebaseerd op de romantische komedie 'A Midsummer Nights Dream' van William Shakespeare uit 1595. Het oorspronkelijke verhaal kent verschillende verhaallijnen met verschillende verliefde paren. In 'Midsummer Dream' (,,We hebben de naam aangepast om verwarring te voorkomen'', licht Weevers toe) is gekozen voor de verhaallijn van Oberon en zijn geliefde Titania, koning en koningin van de feeën.

In de 'Leusdense' versie heeft Titania een kind dat door Oberon, koning van de faunen, wordt opgeëist. Hij is jaloers op de aandacht die het kind krijgt en wil het jongetje opvoeden tot zijn page. Titania weigert haar kind aan hem te schenken en Oberon roept de hulp in van Puck, zijn boself. Puck moet magisch sap maken. Als dat bij iemand in de ogen wordt gedruppeld, zal de slapende verliefd worden op het eerste levende wezen dat hij ziet zodra hij wakker wordt. Ondertussen zwerft er ook een drankzuchtige man door het bos; als pesterijtje verandert Puck het hoofd van deze man in een ezelskop. Titania is inmiddels zelf ook in slaap gevallen. Oberon druppelt het magische sap in haar ogen. Dan stommelt de man met de ezel haar paleis binnen en valt naast haar in slaap…

CAST De organisatie is er in geslaagd een aantal topzangers voor de hoofdrollen te strikken. Zo neemt sopraan Donij van Doorn de rol van Titania op zich. Countertenor Oscar Verhaar speelt de rol van Oberon. De Zwitserse bariton Fabian Egli speelt de ezel en de zangeressen van ´Wishful singing´ zijn de elfen rondom Titania. De Japanse choreagraaf/danser Kenzo Kusuda is de danser Puck. Het decor is ontworpen door Douwe Hibma, die ook verbonden is aan Holland Opera.

Meer informatie over de productie, het verhaal of het bestellen van kaarten op www.operaleusden.nl.