• Anita van der Vlist tussen haar bron van inspiratie; de jonge cursisten

    Mariska Stehouwer

Leusdense lanceert naaimagazine voor 9- tot 12-jarigen

LEUSDEN Tijdens de vijftiende editie van de Handwerkbeurs in Zwolle, de grootste beurs in Europa op dat gebied, presenteert Anita van der Vlist van Mod'ani haar eerste uitgave van ZigZagZoom. ZigZagZoom is een nieuw naaimagazine, geheel bedacht en gemaakt door Van der Vlist en geïnspireerd door haar jonge cursisten.

Mariska Stehouwer

Tijdens de lessen voor de jeugd in haar textielatelier miste Van der Vlist instructies op papier, daarom ontwikkelde ze zelf het één en ander. ,,De beschrijvingen die er bestaan voor volwassenen zijn te ingewikkeld voor jongeren dus maakte ik zelf losse patroontjes. In 2013 stond ik ook op de handwerkbeurs in Zwolle met een modeshow voor de jeugd. Daar kwam het idee boven om een eigen magazine te ontwikkelen. Door drukte raakte het wat op de achtergrond en uiteindelijk was 2017 het jaar waarin ik aan de slag ging met mijn idee."

PROFESSIONALS Om haar heen heeft Van der Vlist een groep jonge mensen verzameld, elk met hun eigen specialisatie. ,,Wilde ik het helemaal zelf gaan doen dan moest ik ook allerlei programma's gaan leren beheersen, dat wilde ik eigenlijk niet, zodoende ben op zoek gegaan naar geschikte professionals. Deze groep weet wat ik wil en denkt mee. Heerlijk om mee te werken." De Leusdense Maarten van Heugten van Heuga Design is daar één van. Hij zorgt voor de nieuwe website die voor de lancering van het naaimagazine operationeel moet zijn. ,,Met grafisch ontwerpster Willemijn Wüthrich, die de complete vormgeving met mooie illustraties voor haar rekening neemt, werd de figuur Daantje bedacht die in het naaimagazine de hoofdrol speelt. Daantje, afgeleid van de naam van mijn bedrijf, is een stoere meid, ze begeleidt je door het magazine met allerlei handige tips. Het moest een praktisch naaimagazine worden, niet alleen voor meisjes maar ook jongens moeten zich aangesproken voelen."

CREATIVITEIT ONTDEKKEN De inhoud van het naaimagazine is gevarieerd te noemen. Van verschillende patronen en radarbladen tot aan ideeën om kleding te recyclen of op te leuken. Stap voor stap wordt er uitleg gegeven met een bijpassende foto en een korte tekst. Ook zal de jeugd er een technisch woordenlijstje vinden en wordt er uitleg gegeven zoals Van der Vlist ook in haar lessen aan haar cursisten leert. ,,Ik wil ze wel iets leren; hoe de naaimachine werkt maar ook hoe ze zelf iets kunnen ontwerpen."

Eigenlijk wil de creatieve bedenkster van ZigZagZoom dat iedere lezer van het blad zijn of haar eigen creativiteit ontdekt. De eerste editie van ZigZagZoom heeft patronen om een shirt, sportbroek, rok, etui en gymtas te maken. ,,Ook zullen er Moederdag cadeautjes en Koningsdag items in te vinden zijn en hoe je een knuffel maakt van een trui. In elk magazine komt een recycle-item terug en bespreken we een bepaalde techniek. Om zoveel mogelijk op de seizoenen en feestdagen in te kunnen spelen, willen we drie naaimagazines per jaar maken. Inspiratie komt ook vanuit mijn groep cursisten.  Eén van de meiden uit de groep van elf- en twaalfjarigen wil heel graag voor haar afscheid in groep 8 zelf een galajurk maken. Dat gaan we ook zo opzetten dat het een item in ZigZagZoom gaat worden." Op de handwerkbeurs, standnummer 124, gaan de eerste exemplaren in de verkoop, daarna zullen de naaimagazines via de website verkrijgbaar zijn.

Meer informatie is te vinden op zigzagzoommagazine.nl, op hun facebookpagina of volg ZigZagZoom op Instagram.